Programvareselskapet Datec forbereder seg på en større internasjonalisering. Et viktig skritt på reisen er nytt kontor og ansettelsen av en erfaren salgs- og markedsdirektør.

Med base i Trondheim har programvareselskapet Datec i 20 år utviklet løsninger som skaper positiv digital endring for de som har ansvar for renhold i norske bygg. I covid-året 2020 har Datec opplevd sterk vekst og vunnet mange nye kunder som skoler, sykehus, kommuner, og i bedriftsmarkedet. Samtidig har Datec sparket i gang en satsing som innebærer at de skal vokse både hjemme og i nye markeder. Som ledd i dette har de både åpnet kontor i Asker, og ansatt en ny salgs- og markedsdirektør. 

– Vi skal vokse i Norge, i våre naboland, og deretter i Storbritannia og USA gjennom en partnermodell. Med så mange muligheter som ligger foran oss er det naturlig at salgsinnsatsen ledes fra Østlandet, sier daglig leder Jørgen Sannesmoen, som også er en av to gründere i selskapet. 

For å lede den kommersielle satsingen har selskapet ansatt Jan Kristensen som salgs- og markedsdirektør. Sannesmoen er svært fornøyd med signeringen:

– Vi kjørte en grundig ansettelsesprosess med mange gode kandidater. Jan utmerket seg med sin kompetanse på salg og marked fra store virksomheter, sin lange erfaring innen salg og ledelse, og ikke minst har han et betydelig nettverk i inn- og utland. Vi merket raskt at han var den riktige kandidaten for å løfte oss dit vi ønsker å være. Det skader heller ikke at han er en flink og positiv fyr som passer godt inn i kulturen vår, sier Sannesmoen. 

Kristensen har over 30 års ledererfaring fra IKT-bransjen nasjonalt og internasjonalt. Han har hatt ledende roller innen salg og markedsføring i kjente selskaper som Huawei, Microsoft, Get og Norman, m.fl. 

– Jeg har lenge hatt en drøm om å jobbe med å løfte god norsk teknologi ut i verden. Datec er på starten av en lang vekstreise, og det er gøy å komme inn på et så spennende tidspunkt i selskapets historie. Datec lever og ånder for kundetilfredshet, og det er gøy å se hvor bra løsningene mottas i markedet, sier Kristensen.

– På starten av året var det få som kunne spå at godt renhold skulle bli så viktig i virksomheters kriseberedskap, og en av tingene mange har fått erfare i 2020 er hvor viktig det er med systemer som planlegger og dokumenterer. Datec og renholdsbransjen fascinerer meg hver eneste dag, og det er gøy å se hvor langt fremme vi er i Norge innen å fornye og forbedre hvordan yrket utøves. Vi får svært positive tilbakemeldinger når vi presenterer systemet til interessenter utenlands, sier han.