Datec har siden medio mars, i tråd med anbefalingene fra norske helsemyndigheter, utført jobbene våre fra hjemmekontor. Men de siste to ukene har vi gradvis åpnet opp våre lokaler i Trondheim, og snart er vi igjen fulltallige ved kontoret. Hvordan har vi gjort dette, og samtidig sikret et smittefritt arbeidsmiljø for våre ansatte og besøkende? 

I Datec er vi heldige som har ansatte som er sterke på digitale hjelpemidler, og vi har klart å opprettholde de oppgavene vi har og støttet våre kunder gjennom denne perioden til tross for henvisning til hjemmekontor. Både vi og våre kunder/samarbeidspartnere kommer nok ut av denne perioden med en styrket kompetanse på digital kommunikasjon som vil være en viktig del av den nye hverdagen.

Vi er stolte over å ha unngått permitteringer i egen organisasjon i perioden, og vi har opprettholdt alle avtaler med underleverandører i solidaritet for å bidra best mulig til å opprettholde normal drift også hos disse.

Selv om det har fungert utmerket med hjemmekontor for våre ansatte, er det ingen tvil om at det nå er med stor glede vi kan samles på kontoret igjen. Vi har opprettholdt sosiale sammenkomster som kaffepauser, bursdagsfeiringer m.m. også digitalt. Men det er noe annet når bursdagssangen kan formidles uten tidsforsinkelser over en ustabil nettforbindelse…

I Datec tar vi ingen risiko rundt helsen til våre ansatte, så det har vært viktig for oss å kunne tilby en trygg og smittefri arbeidsplass å returnere til. Derfor har vi innført en del nye rutiner på arbeidsplassen når vi nå åpner opp kontorene igjen:

  • Vi har tett samarbeid med renholdsbyrå som rengjør våre lokaler for å kvalitetssikre at de har nødvendige rutiner på plass
  • Datecs eget personell gjennomfører daglig to smittevernsrunder i våre lokaler for desinfisering av kontaktflater
  • Vi har en egen Sharepoint-side hvor vi publiserer artikler og informasjon relatert til Covid-19 for å sikre at egne ansatte er oppdatert på situasjon og tiltak
  • Vi har utarbeidet egne smittevernveiledere for å sikre et ansatte opptrer på en måte som hindrer smitte ifm reise til/fra jobb og under opphold ved kontoret
  • Smittevernveiledere er hengt opp flere steder i lokalene for påminnelse
  • Vi har sikret god tilgang til desinfeksjonsmidler i våre lokaler
  • Våre ansatte har tilgang på håndsprit når de reiser til/fra kontoret og ikke har tilgang på håndvask
  • Alle smittevernstiltak registreres selvfølgelig i CleanPilot og kan følges opp av HMS-ansvarlig via CleanPilot Value
Alle smittevernstiltak registreres i CleanPilot
Rutine for desinfisering etter bruk av møterom
Rutine for desinfisering etter bruk av toalett

Disse rutinene skal bidra til en smittefri kontorplass og sikre at vi i Datec har ressurser til å hjelpe våre kunder med å opprettholde smittefrie arbeidsmiljø, med god støtte av CleanPilot!